Ce poti face atunci cand nu esti obisnuit cu lucrul de acasa (work from home), iar acum esti nevoit sa ramai in casa si sa iti continui activitatea profesionala departe de biroul tau? Daca lucrezi intr-o companie unde lucrul remote este posibil in aceste vremuri, ar trebui sa te consideri norocos.
Am pregatit 10 tips&tricks pentru tine, cel care poti lucra remote in perioada aceasta si pentru care #WFH nu era un stil obisnuit de lucru. Cum faci fata acestei provocari si mai ales cum continui sa fii productiv in conditii de lucru de acasa prelungit, nu doar cateva zile pe luna – daca se intampla acest lucru, in vremurile “normale” 😊:
👉Delimitarea spatiala. Gaseste un spatiu in casa pe care il poti amenaja ca birou si de unde sa intri usor in working mode. Trebuie sa fie locul tau de unde poti lucra in liniste, preferabil cu lumina naturala, care sa te inspire si sa iti permita focusul pe activitati.
👉Delimitarea temporala. Fa-ti un program de lucru relativ fix, incepe sa lucrezi (aproximativ) la aceeasi ora dimineata si inceteaza programul seara, exact ca si atunci cand mergeai la birou. Lucrul de acasa are si unele inconveniente: un program haotic duce la lipsa delimitarii intre programul de lucru si viata personala, poate genera o stare de oboseala cronica, neliniste si anxietate, iar viata ta va fi mai mult munca si prea putin, spre deloc, activitati de relaxare.
👉Planificarea si organizarea activitatii. Exact ca atunci cand mergeai la birou, tine o agenda cu activitatile pe care le ai de realizat, foloseste calendarul pentru a le planifica in program si fii cat mai organizat cu task-urile si obiectivele agreate cu managerul tau direct. Organizarea iti va da un sentiment de claritate, un scop si totodata te va ajuta sa mentii nivelul de productivitate crescut.
👉Delimitarea job – activitati casnice. Focus, focus, focus. Incearca sa te concentrezi pe ceea ce ai de facut si sa limitezi activitatile casnice din timpul programului la cele minim necesare. Daca le vei intercala, cel mai probabil vei ajunge sa iti prelungesti activitatea profesionala seara, ceea ce iti poate da peste cap programul. Seteaza-ti singur obiective clare si stabileste termene precise, sa fii motivat sa le duci la bun sfarsit.
👉Contactul cu colegii si managerul direct. Faptul ca lucrezi de acasa nu trebuie sa te izoleze de echipa. Participa la conferintele/sedintele online, suna-ti colegii si managerul direct atunci cand simti ca o discutie telefonica sau un apel video ar fi mai eficiente decat un email. Fii cat mai activ in relatiile cu ceilalti, chiar si de la distanta. Trebuie sa mentii relatiile de colaborare si e indicat sa fii in continuare comunicativ si de ajutor pentru colegi. Work from home nu inseamna ca lucrezi singur.
👉“Pastila” de invatare. Nu uita, faptul ca lucrezi de acasa inseamna mai mult timp liber, zero timp petrecut in trafic, mai putina oboseala generata de statul in trafic, deci tocmai bine sa dedici mai mult timp dezvoltarii tale profesionale sau personale. Cum ar fi daca ai aloca o ora dimineata, seara, pentru invatare, pentru a citi acele carti cumparate, dar pe care nu ai avut timp sa le parcurgi?
👉Social media cu masura. Foloseste chibzuit toate canalele online si nu te lasa distras de la activitatea ta. Cand incepi sa lucrezi la ceva anume, limiteaza notificarile din social media, care iti vor afecta focusul. In plus, nu te lasa “bombardat” in mod constant de stiri, ci mai degraba stabileste o rutina de informare in privinta acestora (de exemplu, de 2-3 ori pe zi).
👉Wellbeing at home. Lucratul de acasa pe perioada prelungita ori in mod constant trebuie sa implice o disciplina foarte serioasa pentru a nu-ti afecta starea de spirit sau chiar sanatatea. Introdu pauze de cateva minute la fiecare ora lucrata, ridica-te de la birou si fa niste exercitii fizice in fiecare zi, hidrateaza-te corespunzator, ia pauza de masa la aceeasi ora. Aeriseste casa cat mai des, ca sa ai aport de aer proaspat si evita sa folositi lumina artificiala daca nu e nevoie. Mentine ordinea atat in casa, cat si la biroul tau, pentru ca ea va contribui la o stare de bine.
👉Micile pasiuni. Acum e momentul potrivit sa te bucuri de micile tale pasiuni de care “inainte”, cand mergeai la birou, nu te puteai bucura. De exemplu, iti place sa lucrezi cu muzica pe fundal, insa la birou ascultai doar la casti; petreci mai mult timp cu pisica ta; iti place sa gatesti si in pauza de pranz ai ocazia sa-ti pregatesti singur masa; ai timp sa tragi un pui de somn, chiar 30 de minute dupa-amiaza, inainte sa te apuci de o noua runda de activitati; aloci 15 minute sa faci niste exercitii sportive de acasa, in timpul unei pauze si in confortul propriului camin; poti sa gradinaresti, daca esti fericitul posesor al unei case la curte. Bucura-te ca poti intercala aceste activitati cu programul de munca!
👉Calm si iar calm. Work from home poate insemna pentru unii si izolare, sentiment de singuratate, nemultumiri fata de angajator si propriul job, care ies la iveala tocmai in situatii de criza. Indiferent cat de bine gestionezi schimbarile, fie ele temporare, incearca sa te concentrezi pe partile bune ale WFH, pastreaza-ti optimismul si increderea ca lucrurile vor reveni la normal. Incearca sa fii la fel de productiv adaptandu-te la schimbare. Nu transfera asupra familiei problemele de la job si incearca sa-ti mentii starea de echilibru.